Θέλετε να Ανοίξετε Ατομική Επιχείρηση: Ο Απόλυτος Οδηγός για Νέους Επαγγελματίες – Χρήσιμες Συμβουλές

Η απόφαση να ανοίξετε ατομική επιχείρηση είναι σημαντική. Είτε θέλετε να ξεκινήσετε ως ελεύθερος επαγγελματίας είτε να δραστηριοποιηθείτε στο εμπόριο ή τις υπηρεσίες, παρακάτω θα βρείτε έναν πλήρη οδηγό στον οποίο αναφέρουμε όσον το δυνατόν περισσότερα βασικά θέματα για να ξεκινήσετε σωστά.
1. Πριν την Απόφαση – Τι να Έχετε Έτοιμο:
Business Plan και Προετοιμασία:
Πριν ξεκινήσετε, συνιστάται να έχετε ένα ενδεικτικό ή πλήρες business plan για:
Να διαπιστώσετε αν είναι συμφέρουσα η επιλογή της ατομικής επιχείρησης ή άλλη μορφή επιχείρησης όπως Ο.Ε.,Ε.Ε. ,Ι.Κ.Ε. κτλ.
Να γνωρίζετε εκ των προτέρων τον τρόπο με τον οποίο υπολογίζεται ο φόρος κερδών που θα πληρώσετε.
- Να γνωρίζετε εκ των προτέρων τον τρόπο με τον οποίο υπολογίζεται ο ΦΠΑ που θα πληρώνετε κάθε μήνα.
Να υπολογίσετε τα σταθερά πάγια λειτουργικά έξοδα της ατομικής επιχείρησης, ενοίκια, λογαριασμοί Δεκο, Εφκα Μη Μισθωτών (πρώην ΤΕΒΕ), κόστος εξοπλισμού, κόστος εγκατάστασης, έκτακτα έξοδα κ.λπ.).
2. Άδεια Λειτουργίας και Μισθωτήριο Έδρας της Επιχείρησης – Σημεία Προσοχής:
Άδεια Λειτουργίας:
Ανάλογα με τον ΚΑΔ (Κωδικός Δραστηριότητας) που θα έχει η ατομική επιχείρηση σας, ενδέχεται να απαιτείται άδεια λειτουργίας, οπότε πριν προχωρήσετε στην επένδυση σας.
Ελέγξτε αν επιτρέπεται η δραστηριότητα που θα έχει η επιχείρηση σας, στο ακίνητο που θα έχει έδρα η επιχείρηση.
Συνεργαστείτε με μηχανικό της επιλογής σας για επιβεβαίωση και για να αποφύγετε προβλήματα αδειοδότησης.
Συμφωνία Μισθωτηρίου Έδρας:
Πριν υπογράψετε:
Εξετάστε τη διάρκεια: Μακροχρόνια σύμβαση = μεγαλύτερη ασφάλεια.
Ετήσια αύξηση μισθώματος; Ζητήστε ξεκάθαρη διατύπωση κατά την διαπραγμάτευση με τον ιδιοκτήτη του ακινήτου.
Προτείνουμε να συμβουλευτείτε νομικό για να είστε πλήρως καλυμμένοι.
3. Διαδικασία Ίδρυσης Ατομικής Επιχείρησης:
Απαραίτητα Βήματα:
Υποβάλλετε ηλεκτρονικό μισθωτήριο στην ΑΑΔΕ από τον ιδιοκτήτη του ακινήτου και μετά μπορεί να ξεκινήσει η διαδικασία της έναρξης επιχείρησης στην εφορία.
- Αφού ολοκληρωθεί η έναρξη στην εφορία ακολουθείτε τα βήματα που περιγράφουμε παρακάτω.
4. Μετά την Ίδρυση – Τι Πρέπει να Κάνετε:
POS & Ταμειακή:
POS υποχρεωτικό για λιανική ,δηλαδή συναλλαγές με ιδιώτες. Αν κάνετε μόνο χονδρικές συναλλαγές δηλαδή πουλάτε μόνο σε άλλες επιχειρήσεις (B2B), δεν έχετε υποχρέωση για αγορά POS.
Ανάλογα με την δραστηριότητα της ατομικής επιχείρησης, απαιτείται ύπαρξη/χρήση ταμειακής μηχανής σύμφωνα με τις νέες προδιαγραφές mydata συνδεδεμένη με το POS.
Αν δεν απαιτείται χρήση ταμειακής μηχανής με βάση την φορολογική νομοθεσία τότε μπορείτε να επιλέξετε ένα από τα παρακάτω.
- το δωρεάν e-Timologio εφαρμογή της εφορίας ή
- να αγοράσετε εμπορικό πρόγραμμα από εταιρεία της επιλογής σας το οποίο θα καλύπτει τις ανάγκες -απαιτήσεις τιμολόγησης της επιχείρησης σας.
Επαγγελματικός Λογαριασμός Επιχείρησης:
Άνοιγμα επαγγελματικού λογαριασμού IBAN σε τράπεζα της επιλογής σας και δήλωση στην εφορία σε 30 ημέρες, διαφορετικά επιβάλλεται πρόστιμο σε περίπτωση ελέγχου.
Τιμολόγηση και myDATA:
- Όλες οι επιχειρήσεις είτε έχουν ταμειακή μηχανή ή χρησιμοποιούν εμπορικό πρόγραμμα υποχρεούνται να τηρούν ηλεκτρονικά βιβλία myDATA με απλά λόγια να διαβιβάζουν τα έσοδα τους στην εφορία σε πραγματικό χρόνο (online).
Εγγραφή στον Εφκα Μη Μισθωτών (πρώην ΤΕΒΕ):
Επιλογή ασφαλιστικής κατηγορίας. Υπάρχουν 6 ασφαλιστικές κατηγορίες.
Για νέους ασφαλισμένους προτείνουμε την Ειδική Ασφαλιστική Κατηγορία με 156,79€/μήνα η οποία ισχύει για 5 έτη από την ημερομηνία έναρξης της ατομικής επιχείρησης.
Εγγραφή στο Επιμελητήριο και ΓΕ.Μ.Η.:
Ανάλογα με το αντικείμενο δραστηριότητας της ατομικής επιχείρησης πρέπει να κάνετε εγγραφή στο ΓΕ.Μ.Η. (Γενικό Εμπορικό Μητρώο Επιχειρήσεων) και στο αρμόδιο επιμελητήριο π.χ Εμπορικό, Επαγγελματικό ή Βιομηχανικό Επιμελητήριο.
5. Φορολογία Ατομικής Επιχείρησης:
Φορολόγηση Κερδών:
Ο Φόρος υπολογίζεται στα καθαρά κέρδη (καθαρή αξία έσοδων – καθαρή αξία έξοδων). Δεν υπολογίζουμε τον ΦΠΑ εσόδων αλλά ούτε και των εξόδων για να υπολογίσουμε τον φόρο εισοδήματος (κερδών) της ατομικής επιχείρησης.
Κλιμακωτοί συντελεστές: 9% έως 44%.
Παράδειγμα:
Καθαρό εισόδημα 10.000€:
9% φόρος = 900€
Προκαταβολή επόμενου έτους αν είναι 100%: 900€
- Συνολικό ποσό πληρωμής = 1.800€
Τεκμαρτά Κέρδη (Νόμος 5073/2023):
Ο νέος νόμος 5073/2023 έφερε μια σημαντική αλλαγή για τις ατομικές επιχειρήσεις: ακόμα κι αν δεν δηλώνετε κέρδη, η εφορία μπορεί να σας φορολογήσει με βάση ένα “ελάχιστο τεκμαρτό κέρδος”, ανάλογα με τον ΚΑΔ της δραστηριότητάς σας και άλλες παραμέτρους. Δηλαδή, υπολογίζει ότι λογικά θα έπρεπε να έχετε συγκεκριμένο κέρδος με βάση αυτούς τους κανόνες, και το φορολογεί – ακόμα κι αν η ατομική επιχείρηση έχει χαμηλότερο λογιστικό αποτέλεσμα από αυτό που υπολογίζει η εφορία.
Εξαιρέσεις: Δεν εφαρμόζεται για τις νέες επιχειρήσεις στα 3 πρώτα χρόνια λειτουργίας, δίνοντας έτσι μια «ανάσα» στους νέους επαγγελματίες/ ατομικές επιχειρήσεις.
Υπολογισμός ΦΠΑ και Δηλώσεις ΦΠΑ:
Αν υπάγεστε σε ΦΠΑ, υποβάλλετε περιοδικές δηλώσεις κάθε μήνα σύμφωνα με τις τελευταίες αλλαγές στην φορολογική νομοθεσία.
Πως αποδίδεται το ΦΠΑ στην εφορία: ΦΠΑ προς απόδοση = ΦΠΑ εσόδων – ΦΠΑ εξόδων
Συμπέρασμα:
Η ατομική επιχείρηση είναι η απλούστερη μορφή επιχείρησης, αλλά δεν παύει να έχει φορολογικές, ασφαλιστικές υποχρεώσεις και διαδικασίες που πρέπει να ακολουθείτε με σοβαρότητα και επαγγελματισμό. Με τη σωστή προετοιμασία και καθοδήγηση, μπορείτε να αποφύγετε λάθη που κοστίζουν.
Το λογιστικό μας γραφείο “Evaggelou & Associates Accounting Office” βρίσκεται δίπλα σας σε κάθε στάδιο: από τον αρχικό σχεδιασμό έως την καθημερινή λογιστική υποστήριξη.
Σχετικά Άρθρα που Μπορεί να Σας Ενδιαφέρουν:
➤ Ευθύνες Διαχειριστή και Εταίρων σε ΙΚΕ – Πότε Υπάρχει Προσωπική Ευθύνη
Μάθετε πότε υπάρχει προσωπική ευθύνη σε μια ΙΚΕ και πώς να προστατευθείτε.
Διαβάστε το άρθρο
➤ Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής: Τι Πρέπει να Κάνουν οι Επιχειρήσεις το 2025
Όλα όσα αλλάζουν από 01/07/2025 και τι πρέπει να προσέξετε.
Διαβάστε περισσότερα
➤ Ποιες Δαπάνες Αναγνωρίζει η Εφορία στην Επιχείρησή σας
Τι εκπίπτει και τι απορρίπτεται – πρακτικός οδηγός για επιχειρήσεις.
Δείτε τον οδηγό